fhjovita:
Witam wszystkich!
Chcę zostać tłumaczem przysięgłym j. wietnamskiego.Jestem po studiach technicznych i egzaminie państwowym w tym języku. Proszę mi pomóc znaleźć najlepiej 2-semestralne studia podyplomowe w zakresie tłumaczenia lub lingwistyki stosowanej w tym języku.
Dziękuję z góry za wszelką pomoc.
Witam,
o jakim egzaminie państwowym Pani mówi? Szukałam trochę studiów podyplomowych z zakresu tłumaczeń lub lingwistyki w wietnamskim, ale niestety wydaje mi się, że jest to zbyt rzadki język by w Polsce można było znaleźć taką podyplomówkę.
Na uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu jest filologia wietnamsko-tajska, ale z tego co wiem to są to 5-letnie studia dzienne magisterskie.
Myślę, że dobrym pomysłem w Pani przypadku byłoby poszukanie praktyki w biurze tłumaczeń, gdzie wykonują tłumaczenia z wietnamskiego, na pewno najwięcej nauczy się Pani w taki sposób. W tym zawodzie najważniejsza jest praktyka.
Natomiast jeszcze odnosząc się do tłumacza przysięgłego, to tak się zastanawiam, bo osobą która podchodzi do takiego egzaminu może być osoba która:
- ma obywatelstwo polskie albo obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub, na zasadach wzajemności, obywatelstwo innego państwa;
- ukończyła magisterskie studia wyższe na kierunku filologia lub ukończyła magisterskie studia wyższe na innym kierunku i studia podyplomowe w zakresie tłumaczenia, odpowiednie dla danego języka;
- złożyła z wynikiem pozytywnym egzamin z umiejętności tłumaczenia z języka polskiego na język obcy oraz z języka obcego na język polski, zwany dalej "egzaminem na tłumacza przysięgłego".
Skoro nie można znaleźć żadnych podyplomówek w tym języku, to domniemam, że jedynym wyjściem jest ukończenie studiów magisterskich z filologii wietnamskiej. Najlepiej jednak gdyby skontaktowala się Pani z tłumaczem przysięgłym tego konkretnego języka.